سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب حقوقی

مهریه در زمان تقسیم ارث

طبق قانون مدنی ، زمانی که شخصی فوت می کند نخست دیون او باید پرداخت شود و سپس مابقی بر اساس قواعد ارث میان ورثه شخص تقسیم می شود . بنابراین ، در صورتی که مردی فوت کند در حالیکه مهریه همسرش را نپرداخته ، زن می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، مهریه اش را مطالبه کند.

به طور کلی باید گفت که اگر شوهر ارثی از خود به جای گذاشته باشد بدهی های متوفی از محل ماترک (اموال بر جای مانده) پرداخت خواهد شد در این میان چند نکته حائز اهمیت بسیار است:

  • 1-اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد و زوج فوت کند زن دوشیزه متوفی می تواند کل مهریه را از محل ماترک دریافت کند. اگر مهریه زن وجه نقد باشد تا زمان فوت شوهر به نرخ روز محاسبه می شود و اگر مهریه زوج بعد از فوت شوهر سکه باشد که بدیهی است ملاک عین سکه است فارغ قیمت آن. بنابراین مهریه زن در صورت باکره بودن و فوت شوهر تمام است.
  • 2-وراث بیش از کل ماترک متوفی مسئولیتی ندارند به عبارت دیگر و به عنوان مثال اگر مردی فوت کند و ارثی بر جای نگذاشته باشد و یا اندک باشد و همسر او مطالبه مهریه کند و ارث جوابگوی مهریه زن نباشد، ورثه ی شوهر مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن بعد از فوت شوهر ندارند.
  • 3-اگر اموال به جای مانده از شوهر اندک باشد و چند نفر از وی طلبکار بوده باشند. هر کدام که زودتر مالی از متوفی را توقیف کند در گرفتن طلب خود در اموال توقیف شده اولویت دارد. در این جا توصیه می شود زوجه هر چه سریع تر اقدام به توقیف سهم الارث بابت مهریه کند.
  • 4-در شرایط مساوی، مهریه همسر متوفی دین ممتاز محسوب می شود و نسبت به سایر طلبکاران، پرداخت مهریه ی همسر متوفی دارای اولویت است. بنابراین زوجه با به اجرا گذاشتن مهریه نسبت به سایر طلبکاران شوهر اولویت دارد. البته این به شرطی است که زوجه پیش تر اقدام به توقیف سهم الارث بابت مهریه کرده باشد و فرآیند تقسیم ارث قبل تر متوقف شده باشد.