سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب حقوقی

توقیف خودروی لیزینگی برای مهریه

آیا خودروی لیزینگی زوج قابل توقیف بابت مهریه است؟

 

مهریه تعهدی است که در ضمن نکاح برعهده ی زوج قرار می گیرد و زوجه حق دارد هر زمان مایل باشد آن را مطالبه کند.در سالهای اخیر با توجه به تغییر شرایط اقتصادی جامعه و همچنین تعیین مبالغ هنگفتی بایت مهریه که موجب افزایش سرسام آور بدهکاران مهریه شد، مسئولان دستگاه های قضایی بر آن شدند که پرداخت مهریه را از حالت عندالمطالبه به حالت عندالاستطاعه درآورند. با این تغییر، مهریه تا سقف 110 سکه بهار آزادی عندالمطالبه بوده و اگر زوج از پرداخت آن امتناع کند ممکن است به مجازات حبس محکوم شود؛ در مقابل بیش از این میزان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته شده و زوجه باید توان مالی زوج را برای پرداخت مهریه اثبات نماید. 

خودروی شخصی در فهرست مستثیات دین ذکر نشده است از این رو خودروی شخصی زوج قابل توقیف بایت مهریه می باشد. البته باید فرضی را در نظر داشت که خودروی زوج ابزار کار و امرار معاش وی باشد که در این صورت چون به عنوان مستثنیات دین شناخته می شود و زوج بوسیله یآن هزینه های زندگی خود را تامین می کند، قابل توقیف نیست.

خرید خودرو به صورت لیزینگی به این معناست که خودرو تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن فروشنده باقی می ماند. با این حال در قوانین آمده است که یک مال معین می تواند در چند رهن قرار بگیرد مشروط به اینکه مجموع این رهن ها ار ارزش کل مال بیشتر نباشد. در نتیجه خودروی لیزینگی که در رهن خودروساز قرار دارد به میزان اقساطی که به خودروساز پرداخت شده قابل توقیف برای مهریه می باشد و زوجه می تواند مهریه خود را از این مبلغ دریافت کند.