سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب حقوقی

اعتراض ثالث بعد از اجرای حکم

گاهی ممکن است از طرف نهاد های قضایی حکمی صادر شود که علاوه بر طرفین دعوا، شخص ثالث یعنی فرد سومی را که بیرون از دعوا قرار داشته و طرف هیچیک از خوانده یا خواهان نیست، درگیر ماجرا کرده و ضرر و زیان هایی را هم متوجه او کند. اعتراض ثالث بعد از اجرای حکم می تواند قدمی مهم جهت بازگشت حقوق از دست رفته ی شخص ثالث باشد.

اعتراض به حکم دادگاه چگونه است؟

با وجود دقت و تلاش فراوانی که از سوی نهاد های قضایی به منظور اعلام رأی و صدور حکم بدون اشتباه صورت می گیرد، به علت وجود خطای انسانی همیشه و در همه ی نظام های قضایی امکان صدور حکم اشتباه وجود دارد. در جهت تصحیح این خطا ها و تحقق بیشتر عدالت، قانونگذاران برای اعتراض به احکام صادره و شکایت از آرا، قوانینی را تنظیم کرده اند که بر این اساس است:

روش های عادی شکایت از آرای صادره:

  • واخواهی
  • تجدید نظر

روش های فوق العاده شکایت از آرای صادره:

  • اعاده دادرسی
  • اعتراض شخص ثالث

که ما در این مقاله تلاش می کنیم شما را با اعتراض شخص ثالث بیشتر آشنا کنیم و با بررسی اعتراض ثالث بعد از اجرای حکم، اطلاعات سودمندی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

شخص ثالث کیست؟

در پرونده های حقوقی دو طرف به نام خواهان (شخص حقیقی یا حقوقی که علیه خوانده شکایت دارد) و خوانده وجود دارند. در بعضی از موارد ممکن است شخص دیگری به جز طرفین دعوا در موضوع دعوا حقی برای خود متصور باشد، که این شخص، ثالث نام دارد. به عبارت دیگر در هر موضوع، منظور از ثالث، هر شخص ذی نفع به جز طرفین دعوا است.

اعتراض ثالث به چه معناست؟

گاهی در مورد یک پرونده از سوی قاضی حکمی صادر می شود که علاوه بر اصحاب دعوا یعنی خواهان و خوانده، بر روی شخص ثالث که در دادخواست اصلی دعوا قرار نداشته نیز تاثیر می گذارد و حکم صادر شده موجب خسارت به ثالث شده و یا حقوقی را از وی سلب می نماید. زمانی که شخص ثالث متوجه شود حکمی از طرف دادگاه صادر شده و در نتیجه این حکم خللی در حقوق و مالکیت او ایجاد شده است، می تواند طبق قوانین و مقررات پیش بینی شده، مراتب اعتراض خود را تقدیم دادگاه نماید.

 

برای خواندن ادامه مطلب و دریافت رزومه و قیمت از وکلای متخصص، "اینجا" را کلیک کنید.